Allmänna Villkor
Artikel 1 - Definitioner I dessa villkor avses med:
- Ångerrätt: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin rätt att ångra köpet.
- Konsument: en fysisk person som inte handlar i yrkesmässig verksamhet och som ingår ett avtal på distans med näringsidkaren.
- Dag: kalenderdag.
- Långsiktigt avtal: ett avtal på distans om en serie produkter och/eller tjänster som levereras eller tas emot vid olika tidpunkter.
- Hållbar datamedia: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till dem personligen, på ett sätt som gör det möjligt att i framtiden rådfråga och oförändrat reproducera den lagrade informationen.
- Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att inom ångerfristen ångra avtalet på distans.
- Näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter.
- Avtal på distans: ett avtal där enbart tekniker för distanskommunikation används för att ingå avtalet, utan att konsumenten och näringsidkaren samtidigt är i samma rum.
- Kommunikationsteknik på distans: ett medel som används för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren samtidigt befinner sig på samma plats.
- Allmänna Villkor: de här allmänna villkoren från näringsidkaren.
Artikel 2 - Ångerrätt Konsumenten har rätt att ångra avtalet utan att ange någon anledning inom 14 dagar. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med omsorg. Om konsumenten använder sin ångerrätt ska han eller hon returnera produkten med alla tillhörande tillbehör och, om möjligt, i originalskick enligt de rimliga instruktioner som ges av näringsidkaren.
Artikel 3 - Tillämpning Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och varje ingånget avtal på distans och beställning mellan näringsidkare och konsument. Innan avtalet ingås ska texten av dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är möjligt ska det anges att de allmänna villkoren kan läsas hos näringsidkaren och skickas kostnadsfritt till konsumenten på begäran.
Artikel 4 - Erbjudandet Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för särskilda villkor ska detta tydligt framgå av erbjudandet. Erbjudandet är bindande. Näringsidkaren har rätt att ändra och justera erbjudandet. Erbjudandet ska innehålla en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen ska vara tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en välgrundad bedömning av erbjudandet.
Artikel 5 - Avtalet Avtalet träder i kraft när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges däri. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt bekräftar näringsidkaren omedelbart mottagandet av acceptansen elektroniskt.
Artikel 6 - Ångerrätt Konsumenten har rätt att ångra sitt köp av produkter utan att ange någon anledning inom 30 dagar. Ångerfristen börjar löpa från och med dagen efter att konsumenten har mottagit produkten.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt Om konsumenten använder sin ångerrätt ska returkostnaderna betalas av konsumenten. Om konsumenten har betalat ett belopp ska näringsidkaren återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast inom 30 dagar efter att avtalet har ångrats.
Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätt Ångerrätten kan uteslutas för vissa produkter och tjänster, såsom de som har anpassats enligt konsumentens specifikationer eller som är av personlig karaktär. Detta ska anges tydligt i erbjudandet.
Artikel 9 - Priser Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna för de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom om prisändringar sker på grund av ändringar i moms.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specificerade egenskaperna och lagstadgade krav. Om en garanti erbjuds ska denna inte påverka konsumentens lagstadgade rättigheter.
Artikel 11 - Leverans och utförande Näringsidkaren ska vidta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar. Beställningar ska levereras inom 30 dagar, om inte längre leveranstid är överenskommen.
Artikel 12 - Långsiktiga avtal: uppsägning och förlängning Konsumenten kan när som helst säga upp avtal för obestämd tid med högst en månads uppsägningstid. För avtal för bestämd tid gäller att konsumenten kan säga upp avtalet vid avtalets slutdatum.
Artikel 13 - Betalning Med mindre annat avtalas ska betalning ske inom 7 dagar från det att ångerfristen inleds, eller om det gäller en tjänst, efter att konsumenten mottagit bekräftelse på avtalet.
Artikel 14 - Klagomål Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas till näringsidkaren inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt felet. Näringsidkaren ska besvara klagomålet inom 14 dagar.
Artikel 15 - Tvister Avtal som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten omfattas av nederländsk lagstiftning, även om konsumenten är bosatt i ett annat land.